Rejsy morskie i śródlądowe, szkolenia żeglarskie, patenty i certyfikaty.

ARKTYKA >>> Ekspedycja Tam, gdzie kończą się mapy Nr: NYC-R/2025/08/212

Longyearbyen – Heleysund - Barentsøya - Freemansundet - Edgeøya - Pd–Zach Svalbard – Longyearbyen

Data rozpoczęcia:
01.09.2025 poniedziałek
Data zakończenia:
14.09.2025 niedziela
Ilość dni:
14 dni
Akwen:
Ekstremalnie
Trasa rejsu:
Longyearbyen – Heleysund - Barentsøya - Freemansundet - Edgeøya - Pd–Zach Svalbard – Longyearbyen Więcej informacji
Jacht:
KUTER BERMUDZKI Więcej informacji

Cena: 3 000 € (12 935 zł)

Ostatnie 2 wolne miejsca!

Rezerwuj

Opis rejsu do góry

Zapraszamy na niezwykłe rejsy na DALEKIEJ PÓŁNOCY w ARKTYCE*.

Nasz cykl rejsów to tygodniowe i 10-cio dniowe ekspedycje po wodach wokół Spitsbergenu (największej wyspy Svalbardu) znajdującego się na wodach Oceanu Arktycznego.

Żeglarstwo polarne oferuje bliski kontakt z naturą w najczystszej postaci: bezkresne odcienie bieli, przejrzyste powietrze, granatowe, krystaliczne morze…

Arktyka to miejsce pełne nieodkrytych tajemnic, które zachwycają każdego podróżnika.
Rejsy po tych wodach to spotkanie z dziką naturą w najczystszej postaci. Spędzając czas na pokładzie naszego dzielnego jachtu, będziesz mieć okazję podziwiać majestatyczne szczyty obsypane śniegiem oraz lodowce, które zanurzają swoje jęzory w słonej wodzie.

Warto tu teraz zajrzeć, by zdążyć!
Arktyka topnieje w zastraszającym tempie i proces ten stale pogłębia się. Ocieplenie klimatu dotyka już nawet tak odległe rubieże, jak północny Svalbard. Według analiz naukowych globalne ocieplenie w Arktyce postępuje dwukrotnie szybciej niż gdziekolwiek indziej na Ziemi – sam Lodowiec Austfonna płynie 10 razy szybciej niż sądzili naukowcy, a w rejonie Spitsbergenu rozmarza wieczna zmarzlina.

UWAGA, udział w rejsie, na jachcie o długości kadłuba 23 m – daje godziny stażowe potrzebne do uzyskania patentu kapitana jachtowego!

Po rejsie kapitan wystawi uczestnikom opinie zgodne ze standardami PZŻ.

________________________
* - Arktyka – obszar Ziemi otaczający biegun północny. Jej granice określa się na różne sposoby -
według definicji klimatyczno-ekologicznej wyznacza ją lipcowa izoterma +10 °C, która w przybliżeniu pokrywa się również z północną granicą wegetacji drzew.

TEN REJSU

Rejs zaczniemy i zakończymy w Longyearbyen, na Spitsbergenie (największej i jedynej zamieszkałej wyspie w archipelagu Svalbard).

Popłyniemy dookoła Spitsbergenu. Będziemy eksplorować Barentsøya i Edgeøya. Zobaczymy Południowo – Zachodni Svalbard.

Tu na DALEKIEJ PÓŁNOCY wychodząc na pokład widzisz rysujące się na horyzoncie szczyty, wszystkie obsypane śniegiem. Pomiędzy nimi kolejne lodowce zanurzają swoje jęzory w słonej wodzie…

Zapytasz o atrakcje? Tu dla miłośników polarnego klimatu jest ich wiele:
- polarne stacje badawcze;
- fiordy i lodowce;
- flora i fauna Arktyki: wieloryby, kolonie morsów, niedźwiedzie polarne, kolonie ptaków, renifery, foki, orki;
- rosyjskie osady górnicze;
- trekkingi;
- połowy dorsza i halibuta,
- kajaki.

Przygotowując się do rejsu, trzeba brać pod uwagę to, że żeglowanie po wodach północy, nawet w czerwcu, lipcu i sierpniu, wiąże się z niskimi (i bardzo niskimi) temperaturami i zmiennymi warunkami atmosferycznymi.
To, co można jednak zobaczyć z pokładu jachtu, czy w trakcie krótkiego trekkingu w bliskiej okolicy postoju - z nawiązką wynagradza trudności rejsu. W okresie od 20 kwietnia do 26 sierpnia na Svalbardzie występują dni polarne.

Wybierzemy dla Was rejony, w których przyroda zaskakuje swoimi formami i pozostawia wspomnienia na długie lata. Czekają tu na Was malownicze góry, przepiękne lodowe fiordy, dzika arktyczna przyroda.
Tak więc niezależnie od trasy, w trakcie każdego rejsu nie zabraknie okazji do zwiedzania najbliższej okolicy portów, łowienia ryb, podziwiania przyrody i podglądania życia twardych ludzi osiadłych za kołem podbiegunowym.

PROGRAM REJSU

Dzień 1: Longyearbyen – Powitanie Arktyki
Rejs zaczyna się w Longyearbyen, stolicy Svalbardu, która jest jednym z najdalej na północ wysuniętych osad na świecie.

Miasto, w którym żyje więcej niedźwiedzi niż ludzi. Niegdyś osada myśliwych i wielorybników, obecnie zaludniona głównie przez pracowników naukowych oraz górników pracujących w przemyśle węglowym. Nasza baza wypadowa w świat arktycznej tundry i polarnego morza.

Pierwsze popołudnie i wieczór poświęcimy na zwiedzanie miasta. Kolorowe domy otoczone aurą surowej natury, kontrastują z majestatem gór i ośnieżonych szczytów w tle. Czasami spotkamy tu renifery i bernikle białolice, swobodnie przechadzające się między budynkami, co jest niezwykłym widokiem, który przypomina, że jesteśmy w sercu Arktyki.

Odwiedzimy również jeden z pubów, gdzie będziemy mogli skosztować lokalnego piwa. Poczujemy atmosferę społeczności, która łączy pasjonatów przygód z różnych zakątków globu. Będzie to okazja do wymiany doświadczeń oraz poznania innych uczestników naszej wyprawy, którzy tak jak my, pragną odkryć tajemnice Arktyki.

A dalej:
Na trasie brak portów. Kotwicowiska po zawietrznej wysp to jedyne miejsca schronienia. Na wodach Dalekiej Północy nieodłącznie towarzyszy nam Ryzyko – umiejętność jego oceny przez kapitana to gwarancja bezpieczeństwa.

Na trasie m.in.

Heleysund
Heleysund to wąska cieśnina oddzielająca północny kraniec Barentsøya od Spitsbergenu. Cieśnina jest trudna do dostrzeżenia z daleka i aż do XIX wieku uważano, że Barentsøya jest częścią Spitsbergenu, chociaż cieśnina była czasami widziana i prawdopodobnie żeglowna już na początku XVII wieku.
Prądy pływowe w Heleysund mogą osiągać prędkość 10 węzłów. Dlatego cieśninę można pokonywać jedynie podczas zmiany pływu i martwej wody, kiedy prądy są słabe. Przeprawy należy zdecydowanie unikać, gdy w przesmyku dryfują kry lodowe. Lód dryfuje szybko z prądem i jest zagrożeniem nawet dla stalowych i aluminiowych kadłubów.

Barentsøya
Barentsøya („Wyspa Barentsa”) nazwana na została cześć Willema Barentsa, „oficjalnego” odkrywcy Spitsbergenu. Barentsøya jest podobna do Edgeøya; te dwie wyspy są oddzielone malowniczą cieśniną Freemansund, która ma zaledwie kilka mil szerokości. Aż do XIX wieku uważano, że Barentsøya jest częścią Spitsbergenu, dopóki nie odkryto wąskiej cieśniny Heleysund. Wyspa jest często otoczona lodem, aż do lata.

Krajobraz Barentsøya zbliża ją do krajobrazu Edgeøya. Szerokie, płaskowyże i otwarte doliny. Mniej lodowców niż we wschodnim Spitsbergenie, którego wysokość n.p.m. jest większa i i występuje tam więcej opadów.

Barentsøya i Edgeøya to obszar wysokiej Arktyki. Tundra jest tu bogata w mchy i porosty, choć z mniejszą liczbą gatunków niż w pobliżu zachodniego wybrzeża Spitsbergenu. Bujna, jak na Svalbard, roślinność, zasila liczną silną populację reniferów. Strome klify są z kolei domem dla kolonii mew trójpalczastych, które przyciągają lisy polarne. Jest to ważny obszar migracji i legowisk dla niedźwiedzi polarnych.

Freemansundet
Freemansundet to cieśnina pomiędzy Edgeøyą i Barentsøyą, wyspami o płaskich wierzchołkach w porównaniu do Spitsbergenu, z równinami tundry i zboczami klifów zbudowanych z sześciokątnych filarów.

Jest to preferowana trasa do Hinlopenstretet, chociaż jej wschodnia część jest zazwyczaj zablokowana przez pak lodowu na początku sezonu. Niezależnie od warunków, to dobre miejsce do wypatrywania niedźwiedzi. Niedźwiedzie często odpoczywają w tundrze po obu krańcach Freemansundet. Jest to zarazem obszar, gdzie wyrzucone na brzeg truchła wielorybów i fok tym bardziej przyciągają niedźwiedzie. Czuć tu jeszcze delikatny wpływ Prądu Zatokowego. Jednak po przepłynięciu za wschodni kraniec cieśniny, jacht znajduje się już w wysokiej Arktyce, na tle zupełnie innego krajobrazu, zdominowanego przez pustynię polarną i pokrywy lodowe.

Edgeøya
Edgeøya jest trzecią co do wielkości wyspą archipelagu Svalbard. Nazwana na cześć Thomasa Edge’a, angielskiego wielorybnika z XVII wieku. Wyspa jest obszarem chronionym, jako część rezerwatu przyrody Południowo-Wschodniego Svalbardu.
Odkryta na początku XVII wieku przez wielorybników, a być może znana Pomorom jeszcze wcześniej. Pomorzy założyli kilka stacji łowieckich i wykorzystywali je aż do XIX wieku. Pod koniec XIX i na początku XX wieku południowo-wschodnia część Edgeøya była ważnym obszarem dla norweskich myśliwych polujących na niedźwiedzie polarne.

Dzień 13-14: powrót do Longyearbyen
Nadszedł kres wyprawy – nasz jacht wpłynie z powrotem do Adventfjordu i portu w Longyerbyen. Będzie to czas na odkrycie kolejnych zakątków osady lub skorzystanie z dodatkowych atrakcji, np.: psich zaprzęgów, trekkingu na Sarkofagen, czy wycieczki po zabytkowej kopalni węgla. Możecie odwiedzić Muzeum Svalbardu, które przybliży fascynującą historię Arktyki lub obejrzeć wystawę w galerii sztuki.

Ostatnia kolacja tylko w wyjątkowym stylu – gorąco polecamy restaurację Gruvelageret, bądź Stationen, które zapewniają niewątpliwie wyjątkowe doznania kulinarne..

TRANSPORT

Skąd - Dokąd - Data Godzina - Przewoźnik

Zaokrętowanie: 01.09.2025 pon, godz. 00:00 Wyokrętowanie 14.09.2025 nie, godz. 00:00
Port: Longyearbyen Port: Longyearbyen
Liczba godzin stażu: 100-150
Staż na wodach pływowych: TAK

Trasa rejsu do góry

Akwen: Ekstremalnie ‐ Na północ: Svarbald, Spitsbergen
Trasa rejsu: Longyearbyen – Heleysund - Barentsøya - Freemansundet - Edgeøya - Pd–Zach Svalbard – Longyearbyen


Realizacja trasy jest całkowicie zależna od pogody i warunków lodowych. O programie trasy decyduje kapitan. Wszystkie rejsy zaczynamy i kończymy w Longyearbyen.
Rejs zakłada zdobycie dużej ilości godzin stażowych, czyli praktyki morskiej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 29 stycznia 2018 w sprawie kwalifikacji i przeszkolenia załóg jachtów komercyjnych i warunków ich uzyskiwania.
Rejs spełnia kryteria żeglugi po wodach pływowych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 09 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej ora spełnia kryteria żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m – potrzebne do uzyskania patentu kapitana jachtowego

Transport do góry

Rejsy (w większości) zaczynają się kończą na Spitsbergenie w miejscowości Longyearbyen.

Do Longyearbyen z Polski nie ma bezpośrednich lotów. Należy najpierw dolecieć do Oslo lub Tromso, skąd odbywają się regularne połączenia lotnicze do Longyearbyen.

Trasy obsługują linie lotnicze: SAS i Norvegian.

Ceny biletów lotniczych z Oslo na Spitsbergen kształtują się na poziomie 600 - 900 PLN.

Powrót z Longyearbyen do Polski odbywa się analogicznie tyle, że w odwrotnej kolejności.

Jacht do góry

KUTER BERMUDZKI

Na rejs płyniemy 23 metrowym kutrem bermudzkim. Jednostka spędziła w Arktyce 21 sezonów żeglarskich, odbyła 17 potężnych wypraw polarnych, m.in. dwa razy pokonując North West Passage.

Zaokrętowanie odbywa się w dwuosobowych ogrzewanych kabinach.

PARAMATRY
- Długość: 23.70 m
- Szerokość : 5.60m
- Zanurzenie : 2.40 – 4.20 m. ( z opuszczonym mieczem podczas żeglugi na wiatr)
- Wysokość masztu: 33 m.
- Wyporność 44 t
- Silnik Volvo Penta 165 KM
- Powierzchnia ożaglowania : 340m2
- Zbiorniki na wodę : 2000 litrów
- Zbiorniki na paliwo: 2000 litrów

Wyposażenie radiokomunikacyjne:
- Transponder SART,
- Navtex,
- InReach,
- Telefon IRIDIUM,
- Radar,
- EPIRB AIS,
- Transponder AIS,
- Radiostacja VHF z DSC,
- 6 ręcznych radiotelefonów VHF.


Wyposażenie hotelowe:
- 7 kabin dla 15 osób,
- Obszerna mesa,
- „Miękka” szprycbuda zabudowująca kokpit z każdej strony,
- Mokre ogrzewanie – kaloryfery,
- Instalacja elektryczna : 12, 24, 220 v,
- 3 WC, 2 prysznice,
- Generator : 230 V 7 KW.

Cena i warunki płatności do góry

Cena rejsu zawiera

• rejs wyprawowym, w pełni wyposażonym jachtem,
• noclegi w komfortowych 2 os. kajutach,
• całodzienne wyżywienie,
• prowadzenie jachtu i opieka doświadczonego kapitana i załogi,
• podstawowe przeszkolenie żeglarskie,
• ubezpieczenie jachtu oraz kosztów ratownictwa morskiego,
• ubezpieczenie KL i NNW,
• opłaty portowe, paliwo do jachtu, gaz, woda,
• wynajęcie broni niezbędnej na Archipelagu Svalbard.

Cena rejsu nie zawiera

• kosztów transporu: lotu i transferu do miejsca zaokrętowania / transferu z miejsca wyokrętowania i lotu powrotnego,
• wydatków własnych.

Harmonogram płatności:
  • 30% – w dniu rezerwacji online
  • 70% – 1 miesiąc do rozpoczęcia

Cena: 3 000 € (12 935 zł)

Ostatnie 2 wolne miejsca!

Rezerwuj

Podobne rejsy do góry

Termin od/do Dni Trasa/miejsce Cena
16.06.2025 pon
22.06.2025 nie
6 Longyearbyen - Spitsbergen - Longyearbyen 2 500 € Więcej o rejsie
15.07.2025 wto
22.07.2025 wto
7 Longyearbyen - Svalbard Zachodni - Longyearbyen 2 500 € Więcej o rejsie
20.08.2025 śro
31.08.2025 nie
12 Longyearbyen – Poolepynten – Ny-Ålesund – Ny-London – Isfjorden – Longyearbyen 2 900 € Więcej o rejsie
15.09.2025 pon
30.09.2025 wto
14 Longyearbyen – Heleysund - Barentsøya - Freemansundet - Edgeøya - Pd–Zach Svalbard – Longyearbyen 3 000 € Więcej o rejsie

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! do góry

Udowodnij, że nie jesteś robotem i wpisz wynik działania

Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania. Wypełnij formularz po lewej stronie.

Skontaktujemy się z Tobą, zazwyczaj, w ciągu kilku godzin.

Możesz też wysłać nam maila lub zadzwonić:
e-mail: info@rejsyiszkolenia.pl
telefon: 724 724 744

Do usłyszenia!