Rejsy morskie i śródlądowe, szkolenia żeglarskie, patenty i certyfikaty.

Jachtowy sternik morski - kurs w formie rejsu z egzaminem Nr: KPR-S/2025/03/294

Szczecin - Zalew Szczeciński - Bałtyk Południowy/Bałtyk Zachodni - Szczecin

Data rozpoczęcia:
30.03.2025 niedziela godz. 18:00
Data zakończenia:
06.04.2025 niedziela godz. 9:00
Ilość dni:
7 dni
Akwen:
Bałtyk
Miejsce:
Szczecin - Zalew Szczeciński - Bałtyk Południowy/Bałtyk Zachodni - Szczecin Więcej informacji
Jacht:
Dufour 36, Oceanis 381 Więcej informacji

Cena: 1 399 zł 1 800 zł Wiosenna promocja!!!

Wolne miejsca

Rezerwuj

Opis szkolenia do góry

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do prowadzenia jachtów po wodach morskich w funkcji oficera i z czasem kapitana - zależnie od posiadanego doświadczenia. Podczas kursu, umożliwiamy zainteresowanym przystąpienie do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego.

Na kursie nauczysz się dowodzenia załogą, poznasz zasady manewrowania jachtem balastowym, nauczysz się czytać mapy morskie oraz komunikaty pogodowe. Nauczysz się również planować rejsy morskie w oparciu o warunki pogodowe.

Kurs rozpoczyna się i kończy w Szczecinie Dąbie, a trasa rejsu obejmuje: Zalew Szczeciński, Bałtyk Południowy lub Bałtyk Zachodni. Jak się domyslacie kierunek w którym popłyniemy zależy przede wszystkim od warunków atmosferycznych (o trasie rejsu i przebiegu szkolenia ostatecznie decyduje kapitan-instruktor jachtu biorąc pod uwagę warunki pogodowe i prognozy).

Z praktyki wynika, że najczęściej bywamy w takich portach jak Trzebież, Stępnica, Świnoujście, Dziwnów, Darłowo, Kołobrzeg, Sassnitz (oczywiście podczas szkolenia będzie to tylko część ze wskazanych portów).

W rejsie jest możliwość uzyskania od 50 do maksymalnie 70 godzin stażu (ostateczna liczba godzin stażu zależy od warunków pogodowych).

Na jachcie będzie maksymalnie 6 osób + doświadczony instruktor.

Egzamin odbywa się w soboty na wodach morskich (najczęściej Trzebież, ewentualnie Stępnica), wieczorem wracamy do Szczecina i wyokrętowanie następuje w niedzielę rano.

W rejsie mogą wziąć również udział osoby, które chciałyby zdobywać doświadczenie żeglarskie i staż na wodach morskich jednak nie chcą lub jeszcze nie mogą przystąpić do egzaminu. W takim przypadku, prosimy poinformować nas o tym w uwagach do zamówienia lub e-mailem - ponieważ ułatwi nam to organizację egzaminów.

Port: Szczecin Port: Szczecin
Certyfikaty i uprawnienia możliwe do uzyskania na szkoleniu: Jachtowy sternik morski
Wiek uczestników: od 18 lat
Wymagania wstępne:

Oczywiście możesz wziąć udział w rejsie szkoleniowym jeśli nie spełniasz wszystkich wymogów do podejścia do egzaminu i zdobywać stopniowo wiedzę i staż.

Do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego mogą przystąpić osoby które:
- mają ukończone 18 lat,
- posiadają udokumentowany staż morski w liczbie min. 200 godzin* w co najmniej dwóch rejsach morskich.

Do stażu morskiego zaliczymy 50(do 70h) uzyskanych podczas tego rejsu szkoleniowego
_______________________________________________________________________

UWAGA: na morzu obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania jakiegokolwiek alkoholu.
_______________________________________________________________________

Co należy zabrać na szkoleniowy rejs morski?

Na szkoleniowy rejs morski po Bałtyku powinieneś zabrać własny śpiwór, dokument tożsamości (ważny dowód osobisty lub paszport), sztormiak lub inne ubranie przeciwdeszczowe, kalosze lub inne wodoodporne obuwie, trochę ciepłych ubrań, najlepiej trochę jedzenia na niedzielę wieczór, bo zależnie od sytuacji zaprowiantowanie robimy w niedzielę wieczorem lub w poniedziałek rano, opinie z rejsów jeżeli planujesz podchodzić do egzaminu i legitymację uczniowską/studencką jeżeli masz uprawnienia do zniżki.

Program szkolenia:

Zdecydowaliśmy się na prowadzenie tych szkoleń w formie morskich rejsów szkoleniowych.
Połączenie rejsu, wykładów teoretycznych i ćwiczeń z nawigacji, oraz praktyki - manewrówki zbliżonej do naturalnych manewrów jachtem, naszym zadniem przekłada się na późniejsze realne umiejętności, potwierdzone uzyskanym patentem (po egzaminie).

PROGRAM SZKOLENIA


Dostosowany do zakresu wymagań określonych w ustawie.

Zajęcia teoretyczne obejmują:
- przepisy (w tym MPZZM – czyli Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu) oraz podstawy znajomości Kodeksu Morskiego,
- locję morską oraz znajomość charakterystyk świateł latarni,
- znajomość systemu IALA (międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego),
- meteorologię,
- planowanie rejsów morskich,
- ratownictwo i zasady bezpieczeństwa,
- sygnalizację i sposoby wzywania pomocy na morzu,
- nawigację terestryczną i nawigację zliczeniową.

Zajęcia praktyczne obejmują:
/manewry pod żaglami i na silniku, alarm "człowiek za burtą" oraz kierowanie załogą/

Ćwiczymy manewry takie jak:
- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- podejście do człowieka za burtą,
- podejście do nabrzeża,
- odejście od nabrzeża,
- postawienie jachtu w dryf.

Dobrze znać też pewne manewry dodatkowe takie jak:
- refowanie żagli,
- kotwiczenie,
- podejście do boi,
- odejście od boi.
Jachtowy sternik morski powinien również wykazać się znajomością podstawowych węzłów.

KILKA SŁÓW O PRZYGOTOWANIU

Czy tydzień to wystarczająco dużo czasu by przygotować się do egzaminu na jachtowego sternika morskiego?

Nie. Kurs przygotowujący do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego, który proponujemy jest przeznaczony dla żeglarzy, którzy mają wiedzę i umiejętności na poziomie żeglarza jachtowego (patent żeglarza jachtowego nie jest wymagany, ale najlepiej go zdobyć zanim pójdziemy na kurs sternika morskiego).
Jeżeli po naszym tygodniowym szkoleniu planujesz podchodzić do egzaminu to powinieneś mieć również wcześniejsze doświadczenie morskie minimum 130-160 godzin żeglugi i samodzielnie opanować przed kursem jak najwięcej wiedzy teoretycznej z zakresu wymaganego na ten egzamin.

Poza powtórką z teorii z żeglarza jachtowego dobrze opanować przede wszystkim wiadomości z zakresu: mpzzm (światła i znaki dzienne statków, sygnały wzywania pomocy), charakterystyki świateł latarni i najlepiej przeczytać jeden z podręczników z zakresu jachtowego sternika morskiego.

Instruktorzy na kursie mogą wiele zagadnień wytłumaczyć, ale sporą część teorii lepiej opanować przed kursem samemu, a ten tydzień wykorzystać na pracę na mapach i zajęcia praktyczne, bo tego nie nauczysz się z książki ani z internetu.

Przed kursem jachtowego sternika morskiego trzeba przypomnieć sobie teorię z zakresu żeglarza jachtowego i postarać się opanować tyle teorii z zakresu sternika morskiego ile to tylko możliwe. Pomogą w tym oczywiście znane i uznane podręczniki i książki żeglarskie.

Na polskim rynku jest wiele pozycji i podręczników żeglarskich dotyczących wiedzy i umiejętności z zakresu kursu na jachtowego sternika morskiego, wśród których można wymienić np.:
- NAJPOPULARNIEJSZY NA RYNKU: "Żeglarz jachtowy i jachtowy sternik morski". Książkę napisał Andrzej Kolaszewski i Piotr Świdwiński a wydało wydawnictwo Almapress. Pierwsze wydanie miało miejsce w 1986 roku – to najpopularniejszy podręcznik żeglarski w Polsce. Nakład tej książki wyniósł ponad 200 000 egzemplarzy;
- "Vademecum żeglarstwa morskiego". Książka napisana przez Jerzego W. Dziewulskiego, Marka Berkowskiego, Zbigniewa Dąbrowskiego. Podręcznik zawiera niezbędne wiadomości potrzebne kapitanom jachtów morskich. Jest zalecany przez Główną Komisję Szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego;

Kilka innych cennych pozycji:
- Jachtowy sternik morski e-book, autorstwa Piotra Lewandowskiego,
- Sternik jachtowy i ISS, autorstwa Piotra Lewandowskiego, wydane przez Morka,
- Poradnik Egzaminacyjny, autorstwa Mariusza Zawiszewskiego,
- Inshore Skipper - autorstwa Toma Cunliffa (autor jest egzaminatorem RYA Yachtmaster Examiner,)
- Żegluj jak ekspert – autorstwa Toma Cunliffa,
- Morskie żeglarstwo turystyczne – autorstwa Jeremy Evans,
Manewry portowe – autorstwa Roba Gibsona, wydawnictwo Almapress,
Profesjonalny skiper – autorstwa Toma Cunliffa.

Ponadto szereg testów egzaminacyjnych na jachtowego sternika morskiego wydanych w formie książek, e-booków lub materiałów elektronicznych w formie pdf lub dostępnych w internecie.

Kto szkoli na patent jachtowego sternika morskiego PZŻ?

Nasza kadra to doświadczeni kapitanowie jachtowi i jachtowi sternicy morscy, z których wielu jest absolwentami Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie lub Akademii Morskiej w Szczecinie lub studentami Politechniki Morskiej w Szczecinie. Wielu naszych instruktorów robiło kursy STCW lub różne specjalistyczne szkolenia z nawigacji i obsługi radarów i map nawigacyjnych na Akademii. Jachtingu uczyli się przez wiele lat od najlepszych żeglarzy i instruktorów.

EGZAMIN

Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.

Część teoretyczna ma formę testu 75 pytań i zadania nawigacyjnego.

Część praktyczna obejmuje: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do nabrzeża, odejście od nabrzeża, podejście do człowieka, dryf. Opcjonalnie komisja może polecić: podejście do boi, odejście z boi, stawanie na kotwicy, zejście z kotwicy, refowanie. Węzły obowiązują te same co na żeglarza.

Miejsce szkolenia praktycznego:

Kurs rozpoczyna się i kończy w Szczecinie Dąbie.

Po zaprowiantowaniu i krótkim szkoleniu z bezpieczeństwa na jachcie - w zależności od ustaleń skippera z załogą i odpowiedniej pogody wypłyniemy w rejs /w niedzielę na noc lub w poniedziałek rano/.

W trakcie rejsu odwiedzimy różne porty. A w nich oczywiście będziemy ćiczyć manewry portowe.

Często ćwiczymy w Świnoujściu / Stepnicy.
W trakcie szkolenia, możemy też odwiedzić takie porty jak Sassnitz, Dziwnów, Darłowo.
Bywa, że realizujemy też kurs w Kołobrzegu.


Kursy kończy się egzaminem w sobotę (zazwyczaj w Trzebieży lub Stepnicy) po którym, na noc przewidziany jest powrót do Szczecina.
Wyokrętowanie jest możliwe w sobotę na noc lub w niedzielę rano.

Zakwaterowanie: na jachcie
Egzamin: W dniu 05.04.2025 sobota
Trzebierz / Stępnica

Lokalizacja szkolenia do góry

Akwen: Bałtyk ‐ Bałtyk Zachodni
Miejsce: Szczecin - Zalew Szczeciński - Bałtyk Południowy/Bałtyk Zachodni - Szczecin

Transport do góry

Dojazd we własnym zakresie.

Jacht do góry

Dufour 36, Oceanis 381

Zwykle rejs odbywa się na jachcie Dufour 36 Classic* lub Beneteau Oceanis 381*.

Dufour 36 Classic

Jest to nowoczesna jednostka pełnomorska, wyposażona zgodnie z przepisami państwowymi na żeglugę pełnomorską (do 200 mil od brzegu)
Rejestracja: 8 osób
Typ ożaglowania: slup
Długość: 10,82 m
Szerokość: 3,77 m
Zanurzenie: 1,80 m
Powierzchnia ożaglowania: 52,95 m2
Rok budowy: 2000 rok
Silnik: stacjonarny BETA marine 30KM (z 2012 roku)
Zbiornik paliwa: ok. 160 litrów
Ster: koło sterowe

Beneteau Oceanis 381
Jest to nowoczesna jednostka pełnomorska, wyposażona zgodnie z przepisami państwowymi na żeglugę pełnomorską (do 200 mil od brzegu).
Znana francuska stocznia (jedna z najlepszych na świecie) i model jachtu łączący dobre właściwości nautyczne z dobrze rozplanowanym wnętrzem.
Rejestracja: 8 osób
Typ ożaglowania: slup
Długość: 11,76 m
Szerokość: 3,94 m
Zanurzenie: 1,62 m
Powierzchnia ożaglowania: 55,41 m2
Rok budowy: 1998 rok
Silnik: stacjonarny BETA marine 35KM (z 2010 roku)
Zbiornik paliwa: ok. 160 litrów
Ster: koło sterowe

______________________________________________
* - Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany jachtu, jeśli szkolenie na wskazanych jachtach z jakiejś przyczyny będzie niemożliwe do zrealizowania.

Poniżej zdjęcia poglądowe jachtu Beneteau Oceanis 381

Cena i warunki płatności do góry

Cena szkolenia zawiera

– szkolenie praktyczne,
– szkolenie teoretyczne,
– zakwaterowanie na jachcie,
– opiekę instruktora,
– ubezpieczenie OC organizatora szkolenia i kierownika wyszkolenia żeglarskiego (ubezpieczenie zawierane za pośrednictwem Polskiego Związku Żeglarskiego),
– ubezpieczenie OC i Casco jachtów,
– opłaty postojowe w marinie Centrum Żeglarskiego w Szczecinie.

Cena szkolenia nie zawiera

1. Składki do kasy jachtowej – zwykle 300-400 PLN na tydzień na osobę, rozliczane po rejsie.
Składka jachtowa przeznaczana jest na: wyżywienie, koszty paliwa, koszty zużytego gazu, postoje w marinach poza Szczecinem.
Uwaga 1: na morzu obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania jakiegokolwiek alkoholu.
Uwaga 2: kapitan-instruktor nie partycypuje w kasie jachtowej.
2. Kosztów dojazdu do / powrotów ze Szczecina.
3. Kosztu egzaminu w kwocie 350 PLN oraz wydania patentu 50 PLN. (dla osób poniżej 26 r.ż. z ważną legitymacją 50% zniżki na patent i egzamin).

Harmonogram płatności:
  • 30% – w dniu rezerwacji online
  • 70% – 2 tygodnie do rozpoczęcia

Cena: 1 399 zł 1 800 zł Wiosenna promocja!!!

Wolne miejsca

Rezerwuj

Masz pytania? Skontaktuj się z nami! do góry

Udowodnij, że nie jesteś robotem i wpisz wynik działania

Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania. Wypełnij formularz po lewej stronie.

Skontaktujemy się z Tobą, zazwyczaj, w ciągu kilku godzin.

Możesz też wysłać nam maila lub zadzwonić:
e-mail: info@rejsyiszkolenia.pl
telefon: 724 724 744

Do usłyszenia!