ARKTYKA >>> TYGODNIOWY REJS NA SPITSBERGENIE - No.1 Nr: NYC-R/2025/06/198
Longyearbyen - Spitsbergen - Longyearbyen
- Data rozpoczęcia:
- 16.06.2025 poniedziałek
- Data zakończenia:
- 22.06.2025 niedziela
- Ilość dni:
- 6 dni
- Akwen:
- Ekstremalnie
- Trasa rejsu:
- Longyearbyen - Spitsbergen - Longyearbyen Więcej informacji
- Jacht:
- KUTER BERMUDZKI Więcej informacji
Opis rejsu do góry
Zapraszamy na niezwykłe rejsy na DALEKIEJ PÓŁNOCY w ARKTYCE*.
Nasz cykl rejsów to tygodniowe ekspedycje po wodach wokół Spitsbergenu (największej wyspy Svalbardu) znajdującego się na wodach Oceanu Arktycznego.
Żeglarstwo polarne oferuje bliski kontakt z naturą w najczystszej postaci: bezkresne odcienie bieli, przejrzyste powietrze, granatowe, krystaliczne morze…
Arktyka to miejsce pełne nieodkrytych tajemnic, które zachwycają każdego podróżnika.
Rejsy po tych wodach to spotkanie z dziką naturą w najczystszej postaci. Spędzając czas na pokładzie naszego dzielnego jachtu, będziesz mieć okazję podziwiać majestatyczne szczyty obsypane śniegiem oraz lodowce, które zanurzają swoje jęzory w słonej wodzie.
Warto tu teraz zajrzeć, by zdążyć!
Arktyka topnieje w zastraszającym tempie i proces ten stale pogłębia się. Ocieplenie klimatu dotyka już nawet tak odległe rubieże, jak północny Svalbard. Według analiz naukowych globalne ocieplenie w Arktyce postępuje dwukrotnie szybciej niż gdziekolwiek indziej na Ziemi – sam Lodowiec Austfonna płynie 10 razy szybciej niż sądzili naukowcy, a w rejonie Spitsbergenu rozmarza wieczna zmarzlina.
UWAGA, udział w rejsie, na jachcie o długości kadłuba 23 m – daje godziny stażowe potrzebne do uzyskania patentu kapitana jachtowego!
Po rejsie kapitan wystawi uczestnikom opinie zgodne ze standardami PZŻ.
______________
* - Arktyka – obszar Ziemi otaczający biegun północny. Jej granice określa się na różne sposoby -
według definicji klimatyczno-ekologicznej wyznacza ją lipcowa izoterma +10 °C, która w przybliżeniu pokrywa się również z północną granicą wegetacji drzew.
TEN REJSU
Rejs zaczniemy i zakończymy w Longyearbyen, na Spitsbergenie (największej i jedynej zamieszkałej wyspie w archipelagu Svalbard).
Tu na DALEKIEJ PÓŁNOCY wychodząc na pokład widzisz rysujące się na horyzoncie szczyty, wszystkie obsypane śniegiem. Pomiędzy nimi kolejne lodowce zanurzają swoje jęzory w słonej wodzie…
Zapytasz o atrakcje? Tu dla miłośników polarnego klimatu jest ich wiele:
- polarne stacje badawcze;
- fiordy i lodowce;
- flora i fauna Arktyki: wieloryby, kolonie morsów, niedźwiedzie polarne, kolonie ptaków, renifery, foki, orki;
- rosyjskie osady górnicze;
- trekkingi;
- połowy dorsza i halibuta,
- kajaki.
Przygotowując się do rejsu, trzeba brać pod uwagę to, że żeglowanie po wodach północy, nawet w czerwcu, lipcu i sierpniu, wiąże się z niskimi (i bardzo niskimi) temperaturami i zmiennymi warunkami atmosferycznymi.
To, co można jednak zobaczyć z pokładu jachtu, czy w trakcie krótkiego trekkingu w bliskiej okolicy postoju - z nawiązką wynagradza trudności rejsu. W okresie od 20 kwietnia do 26 sierpnia na Svalbardzie występują dni polarne.
Wybierzemy dla Was rejony, w których przyroda zaskakuje swoimi formami i pozostawia wspomnienia na długie lata. Czekają tu na Was malownicze góry, przepiękne lodowe fiordy, dzika arktyczna przyroda.
Tak więc niezależnie od trasy, w trakcie każdego rejsu nie zabraknie okazji do zwiedzania najbliższej okolicy portów, łowienia ryb, podziwiania przyrody i podglądania życia twardych ludzi osiadłych za kołem podbiegunowym.
PROGRAM REJSU
Dzień 1 – Longyearbyen – Powitanie Arktyki
Rejs zaczyna się w Longyearbyen, stolicy Svalbardu, która jest jednym z najdalej na północ wysuniętych osad na świecie.
Miasto, w którym żyje więcej niedźwiedzi niż ludzi. Niegdyś osada myśliwych i wielorybników, obecnie zaludniona głównie przez pracowników naukowych oraz górników pracujących w przemyśle węglowym. Nasza baza wypadowa w świat arktycznej tundry i polarnego morza.
Pierwsze popołudnie i wieczór poświęcimy na zwiedzanie miasta. Kolorowe domy otoczone aurą surowej natury, kontrastują z majestatem gór i ośnieżonych szczytów w tle. Czasami spotkamy tu renifery i bernikle białolice, swobodnie przechadzające się między budynkami, co jest niezwykłym widokiem, który przypomina, że jesteśmy w sercu Arktyki.
Odwiedzimy również jeden z pubów, gdzie będziemy mogli skosztować lokalnego piwa. Poczujemy atmosferę społeczności, która łączy pasjonatów przygód z różnych zakątków globu. Będzie to okazja do wymiany doświadczeń oraz poznania innych uczestników naszej wyprawy, którzy tak jak my, pragną odkryć tajemnice Arktyki.
Dzień 2 – Sassenfjorden i Tempelfjorden
Po wypłynięciu z Adventfjordu pożeglujemy wgłąb Isfjorden, największego fiordu na Spitsbergenie. Skierujemy się do Tempelfjorden, znanego również jako „Arktyczna Świątynia”. Fiord jest jednym z najbardziej malowniczych zakątków Spitsbergenu.
Podobnie jak w innych miejscach na Svalbardzie, twarde, permskie węglany tworzą strome urwiska na zboczach gór, które w wyniku erozji przyjmują formy przypominające wieże. Jednym z najpiękniejszych szczytów jest właśnie Tempelfjellet („Góra Świątynna”), znajdująca się po północnej stronie fiordu.
Po dotarciu do Tempelfjorden, przygotujemy się na eksplorację jego naturalnych skarbów. Czas spędzimy zarówno na pokładzie jachtu wypatrując odwiedzających te okolice wielorybów i niedźwiedzi polarnych, jak i w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, podczas desantu i trekkingu na lodowiec Tunabreen, gdzie przy odrobinie szczęścia zaobserwujemy renifery i lisy polarne. Każdy krok w tym surowym terenie będzie niezapomnianym doświadczeniem, które łączy nas z potęgą natury.
W rejonie Tempelfjorden-Sassenfjorden znajdują się skalne klify, będące siedliskiem licznych gatunków ptaków morskich. Klify Diabasodden na południowej stronie Tempelfjorden są łatwo dostępne i stanowią dobry punkt do obserwacji przyrody. Gniazdują tu alczyki i maskonury, a w pobliżu można spotkać lisy polarne i renifery. Chociaż obecność niedźwiedzi polarnych tak blisko Longyearbyen może wydawać się mało prawdopodobna, to spotkanie z nimi w tej okolicy, ze względu na płaską linię brzegową, nie należy do rzadkości.
W zaciszu wód przybrzeżnych Tempelfjorden zdarzało się spotkać ze stadem białuch arktycznych. Z wyłączonym silnikiem poddaliśmy się ich obserwacji.
Białuchy arktyczne posiadają charakterystyczną jasną skórę. Te gatunki wielorybów są kluczowe dla ekosystemu arktycznego, pełniąc ważną rolę w morskim łańcuchu pokarmowym. Masa samców może dochodzić do 1,6 tony, samic – do 1,2 tony. Długość dorosłych osobników to nawet ponad 4 metry.
Dzień 3 – Billefjorden i Pyramiden – Opuszczona osada, zatrzymany czas
Celem kolejnego przelotu jest lodowiec Nordenskiöld, który wpada do fiordu w Adolfbukta. Odcienie niebieskiego i białego lodu lodowca kontrastują z głębokimi, ciemnymi wodami zatoki, tworząc scenerię, która wydaje się surrealistyczna.
Billefjorden zaoferuje spektakularne widoki pośród stromych gór i dziewiczej przyrody
W Billefiordzie odwiedzimy górniczą osadę-muzeum Pyramiden, gdzie mieszkają już tylko maskonury, cała masa ptactwa oraz kilku opiekunów osady.
Pyramiden była radziecką osadą górniczą, założoną przez Szwedów w 1910 roku, w 1927 roku sprzedana ZSRR. W czasach świetności mieszkało tu ponad 1000 osób. Był tu szpital, dwupiętrowy basen, kryte boisko, kino, biblioteka, sala koncertowa, hotel i helipad.
Kiedy przestano wydobywać węgiel w 1998 roku, miasto ewakuowano w pośpiechu, bez zbędnego bagażu… w biurach walają się notatki, w magazynach części zapasowe, a na stołach stoją butelki po wódce i paczki papierosów, uschły kwiaty w doniczkach i tylko nadal stoi głowa Lenina zwrócona w kierunku lodowca Nordenskiöld.
Natura szybko upomniała się tutaj o swoje, i wszędzie, nawet w budynkach, można zaobserwować dzikie zwierzęta i arktyczną roślinność.
W okolicy przechadzają się renifery, lisy polarne i ogromna ilość ptactwa, a przy odrobinie szczęścia także niedźwiedzie polarne, które czasami zapuszczają się do osady. Z tego względu będziemy pod stałą ochroną uzbrojonego przewodnika, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas eksploracji.
Dzień 4 – Nordfjorden – Serce Arktycznego Piękna
Nordfjorden, położony w północnej części Isfjorden jest jednym z bardziej malowniczych i zróżnicowanych obszarów archipelagu Svalbardu.
Nordfjorden otoczony jest przez liczne lodowce. Najbardziej imponującym jest lodowiec Sveabreen, którego potężna, niebieska ściana lodu góruje nad zakotwiczonym jachtem. W ciepłych miesiącach letnich można być świadkiem procesu cielenia się lodowca, gdy wielkie kawałki lodu z hukiem odrywają się i wpadają do fiordu. Dopływając do Sveabreen trzeba kluczyć między druzgotem lodowym i growlerami.
Główne pasma górskie, otaczające Nordfjorden, wznoszą się stromo. Monumentalne i postrzępione grzbiety, często pokryte są śniegiem nawet w miesiącach letnich. U podnóży gór zobaczyć można renifery wędrujące po tundrze, a na klifach i półkach skalnych dostrzeżemy kolonie ptaków, w tym nurzyków i mew trójpalczastych.
Wody tutaj tętnią życiem. Nordfjord to miejsce, gdzie foki odpoczywają na lodowych krach, a u stóp lodowca zdarza się spotkać stada wali białych
Jednym z kluczowych atutów Nordfjorden jest jego odizolowanie od głównej arterii Isfjordu i dzikość. Choć Svalbard staje się coraz bardziej dostępny dla turystów, Nordfjorden pozostaje miejscem, gdzie można poczuć charakterystyczne dla Arktyki wyobcowanie. Otoczenie fiordu tworzy wyjątkowe warunki dla miłośników przyrody, oferując możliwość trekkingu po surowej tundrze, zbliżania się do lodowców oraz podziwiania magicznych krajobrazów.
Dzień 5 – Borebukta – Odwiedziny w kolonii morsów. Trekking na Nansenbreen i Borebreen
Borebukta to zatoka słynąca z obecności ogromnej ilości zwierząt, w tym ostatnio odbudowanej kolonii morsów.
Do rodzaju morsowatych należy obecnie tylko jeden gatunek, występujący u wybrzeży Oceanu Arktycznego. Morsy można zaobserwować wylegujące się na krze lodowej lub zgrabnie, jak na swoje opasłe cielsko, wynurzające i zanurzające się w wodzie. Ważą one od 800 do nawet 1800 kilogramów i mierzą do 3,5 metra długości, zaś kły mogą mieć do jednego metra długości i posiadają je dorosłe osobniki obu płci.
Charakterystyczne kły tego gatunku służą do walk między samcami, ustanawianiem hierarchii u tych społecznych ssaków, a także jako pomoc do wspinania się na lód i zakotwiczenie podczas snu. Morsy na zachodnim Spitsbergenie to, na ogół, niezainteresowane obecnością człowieka samce. W przeciwieństwie, samice których największe kolonie znajdują się na Ziemi Franciszka Józefa bywają bardzo terytorialne i niebezpieczne…
Nasze spotkanie z morsami zacznie się od podpłynięcia do plaży, na której zwierzęta te najczęściej się grupują. Z zodiaka będzie można zobaczyć, jak morsy leniwie wylegują się na piaszczystych brzegach, odpoczywając po swoich intensywnych nurkowaniach w poszukiwaniu pożywienia. Ich skupiska składają się z 10- 30 osobników, co sprawia, że widok ten jest naprawdę imponujący.
Morsy są społeczne i często widuje się je w dużych grupach na brzegach lodowców lub dryfujących na kawałkach lodu. Ich dieta składa się głównie z małży, ryb i innych organizmów dna morskiego. Tropiąc je, morsy używają swoich wibrysów (wąsów).
Choć ci arktyczni giganci nie poruszają się zbyt szybko na lądzie, w wodzie potrafią osiągnąć prędkość nawet do 35 km/h. Mając wysoką zawartość krwi w organizmie i wyjątkowo duże czerwone krwinki, są doskonale przystosowane do nurkowania.
Zatoka jest otoczona dwoma lodowcami: Nansenbreen i Borebreen, które majestatycznie górują nad zakotwiczonym jachtem. Niesamowite dźwięki pękającego lodu i cielącego się lodowca, wywołują dreszcz emocji u każdego, kto się tutaj znajdzie.
Dzień 6 – Trygghamna – Arktyczne wspomnienia
Trygghamna to zatoka położona na zachodnim wybrzeżu Isfjorden. Nazwa Trygghamna oznacza bezpieczną przystań. Odnosi się do osłoniętej od wiatrów zatoki, która od XVII wieku dawała schronienie wielorybnikom wpływającym w głąb fiordów Spitsbergenu w poszukiwaniu waleni.
Znajdują się tu pozostałości zabudowań, groby oraz piece do wytapiania tłuszczu, które niegdyś służyły do pozyskiwania oleju.
Te relikty przeszłości w połączeniu z dziką, nietkniętą przyrodą tworzą wyjątkowy kontrast, idealny do fotografii krajobrazowej i dokumentalnej. Dodatkowo, miejsce to było również używane przez traperów, którzy w późniejszych latach przybywali tu licznie.
Nad Trygghamną wznosi się zielony szczyt Alkhornet, charakterystyczny punkt orientacyjny podczas żeglugi przez Isfjord. Alkhornet i tundra pod samym wzgórzem swoją bujną roślinność zawdzięczają dużej ilość nawozu w postaci ptasiego guano, wapiennemu podłożu oraz południowemu nachyleniu terenu. Na skałach Alkhornet gniazdują gęsi, a na klifie znajdują się kolonie wydrzyków arktycznych, mew trójpalczastych i mew lodowych. To także duże skupisko lisów polarnych, fok i reniferów.
Zatoka przyciąga również ssaki morskie – foki często wypoczywają na lodowych krach, a przy odrobinie szczęścia można zobaczyć niedźwiedzie polarne, które pojawiają się na okolicznych stokach w poszukiwaniu pożywienia. Przyroda wokół zatoki tętni życiem, co sprawia, że jest to doskonałe miejsce do obserwowania dzikiej przyrody.
Dzień 7- Powrót do Longyearbyen
W drodze powrotnej będziemy mieć okazję do spotkania z wielorybami, gdyż ujście Isfjordu do Morza Grenlandzkiego to miejsce częstego występowania płetwali karłowatych, zaś na jednym z naszych ostatnich rejsów, na wejściu do Isfjordu powitały nas dwa 15 metrowe humbaki…
Minke whale, czyli płetwal karłowaty, to jeden z najmniejszych przedstawicieli rodziny płetwali, osiągający długość od 7 do 10 metrów. Charakteryzuje się smukłym ciałem i wydłużoną głową z wyraźnym, wąskim pyskiem. Ich skóra jest zazwyczaj ciemnoszara z jaśniejszymi odcieniami po bokach, co ułatwia im kamuflaż w wodach oceanicznych.
Płetwale karłowate są zwierzętami migracyjnymi, przemieszczającymi się w poszukiwaniu pożywienia i cieplejszych wód na czas rozrodu. Żywią się głównie krylem i małymi rybami, które filtrują przez swoje baleen. Ich zachowanie jest dość zróżnicowane – często można je zobaczyć w grupach lub pojedynczo, a ich skoki i wydechy są spektakularnym widokiem.
Pomimo mniejszych rozmiarów, gatunek minke whale jest znany z dużych prędkości. Potrafi osiągać do 30 km/h. Te niezwykłe stworzenia są fascynującym przykładem dostosowania się do życia w oceanicznych głębinach.
Nadszedł kres wyprawy – nasz jacht wpłynie z powrotem do Adventfjordu i portu w Longyerbyen. Będzie to czas na odkrycie kolejnych zakątków osady lub skorzystanie z dodatkowych atrakcji, np.: psich zaprzęgów, trekkingu na Sarkofagen, czy wycieczki po zabytkowej kopalni węgla. Możecie odwiedzić Muzeum Svalbardu, które przybliży fascynującą historię Arktyki lub obejrzeć wystawę w galerii sztuki.
Ostatnia kolacja tylko w wyjątkowym stylu – gorąco polecamy restaurację Gruvelageret, bądź Stationen, które zapewniają niewątpliwie wyjątkowe doznania kulinarne..
TRANSPORT
Skąd - Dokąd - Data Godzina - Przewoźnik
Oslo - Longyearbyen - 15.06.2025 - 07:45 – 12:10 - Norwegian,
Oslo - Longyearbyen - 16.06.2025 - 07:15 – 11:30 - Norwegian,
Longyearbyen - Oslo - 22.06.2025 - 14:40 – 17:40 - SAS,
Longyearbyen - Oslo - 23.06.2025 - 19:45 – 22:40 - Norwegian.
Zaokrętowanie: | 16.06.2025 pon, godz. 12:00 | Wyokrętowanie | 22.06.2025 nie, godz. 09:00 |
---|---|---|---|
Port: | Longyearbyen | Port: | Longyearbyen |
Liczba godzin stażu: | 60-90 |
---|---|
Staż na wodach pływowych: | TAK |
Trasa rejsu do góry
Akwen: | Ekstremalnie ‐ Na północ: Svarbald, Spitsbergen |
---|---|
Trasa rejsu: | Longyearbyen - Spitsbergen - Longyearbyen |
Realizacja trasy jest całkowicie zależna od pogody i warunków lodowych. O programie trasy decyduje kapitan.
Transport do góry
Rejsy (w większości) zaczynają się kończą na Spitsbergenie w miejscowości Longyearbyen.
Do Longyearbyen z Polski nie ma bezpośrednich lotów. Należy najpierw dolecieć do Oslo lub Tromso, skąd odbywają się regularne połączenia lotnicze do Longyearbyen.
Trasy obsługują linie lotnicze: SAS i Norvegian.
Ceny biletów lotniczych z Oslo na Spitsbergen kształtują się na poziomie 600 - 900 PLN.
Powrót z Longyearbyen do Polski odbywa się analogicznie tyle, że w odwrotnej kolejności.
Jacht do góry
KUTER BERMUDZKI
Na rejs płyniemy 23 metrowym kutrem bermudzkim. Jednostka spędziła w Arktyce 21 sezonów żeglarskich, odbyła 17 potężnych wypraw polarnych, m.in. dwa razy pokonując North West Passage.
Zaokrętowanie odbywa się w dwuosobowych ogrzewanych kabinach.
PARAMATRY
- Długość: 23.70 m
- Szerokość : 5.60m
- Zanurzenie : 2.40 – 4.20 m. ( z opuszczonym mieczem podczas żeglugi na wiatr)
- Wysokość masztu: 33 m.
- Wyporność 44 t
- Silnik Volvo Penta 165 KM
- Powierzchnia ożaglowania : 340m2
- Zbiorniki na wodę : 2000 litrów
- Zbiorniki na paliwo: 2000 litrów
Wyposażenie radiokomunikacyjne:
- Transponder SART,
- Navtex,
- InReach,
- Telefon IRIDIUM,
- Radar,
- EPIRB AIS,
- Transponder AIS,
- Radiostacja VHF z DSC,
- 6 ręcznych radiotelefonów VHF.
Wyposażenie hotelowe:
- 7 kabin dla 15 osób,
- Obszerna mesa,
- „Miękka” szprycbuda zabudowująca kokpit z każdej strony,
- Mokre ogrzewanie – kaloryfery,
- Instalacja elektryczna : 12, 24, 220 v,
- 3 WC, 2 prysznice,
- Generator : 230 V 7 KW.
Cena i warunki płatności do góry
Cena rejsu zawiera
• rejs wyprawowym, w pełni wyposażonym jachtem,
• noclegi w komfortowych 2 os. kajutach,
• całodzienne wyżywienie,
• prowadzenie jachtu i opieka doświadczonego kapitana i załogi,
• podstawowe przeszkolenie żeglarskie,
• ubezpieczenie jachtu oraz kosztów ratownictwa morskiego,
• ubezpieczenie KL i NNW,
• opłaty portowe, paliwo do jachtu, gaz, woda,
• wynajęcie broni niezbędnej na Archipelagu Svalbard.
Cena rejsu nie zawiera
• kosztów transporu: lotu i transferu do miejsca zaokrętowania / transferu z miejsca wyokrętowania i lotu powrotnego,
• wydatków własnych.
Harmonogram płatności:
- 30% – w dniu rezerwacji online
- 70% – 1 miesiąc do rozpoczęcia
Podobne rejsy do góry
Termin od/do | Dni | Trasa/miejsce | Cena | |
---|---|---|---|---|
01.07.2025 wto
07.07.2025 pon |
6 | Longyearbyen - Spitsbergen - Longyearbyen | 2 500 € | Więcej o rejsie |
08.07.2025 wto
14.07.2025 pon |
6 | Longyearbyen - Svalbard Zachodni - Longyearbyen | 2 500 € | Więcej o rejsie |
15.07.2025 wto
22.07.2025 wto |
7 | Longyearbyen - Svalbard Zachodni - Longyearbyen | 2 500 € | Więcej o rejsie |
Masz pytania? Skontaktuj się z nami! do góry
Z przyjemnością odpowiemy na Twoje pytania. Wypełnij formularz po lewej stronie.
Skontaktujemy się z Tobą, zazwyczaj, w ciągu kilku godzin.
Możesz też wysłać nam maila lub zadzwonić:
e-mail:
info@rejsyiszkolenia.pl
telefon: 724 724 744
Do usłyszenia!